Amsterdam heeft zich ontpopt tot toeristenmagneet en dat is ook te zien bij de huurprijzen van winkellocaties. De Kalverstraat en de P.C. Hooftstraat onderscheiden zich daarbij steeds meer van toplocaties in andere grote Nederlandse steden.

Op een maandag gepubliceerd lijstje van adviesbureau Cushman & Wakefield van duurste winkellocaties in 71 landen komt de Kalverstraat op plaats 17. En dat is één plaats hoger dan een jaar eerder.

(klik voor uitvergroting)

dure-winkelstraten

Deze lijst vergelijkt de duurste winkelstraat per land door de kijken naar huurprijzen. De Kalverstraat zit op een vierkantemeterprijs van gemiddeld 3.000 euro per jaar. Dat is pakweg tien keer zo goedkoop als de nummer één, Upper 5th Avenue in New York.

Dure winkelstraten in Europa

Belangrijk om te beseffen is dat er buiten Nederland nog tal van straten zijn die niet de duurste zijn van het land, maar wel hogere winkelhuren kennen dan de Kalverstraat in Amsterdam. Dat blijkt uit onderstaand lijstje voor Europa.

Nummer één in Europa is de Avenue des Champs Elysées met een huurprijs van ruim 13 duizend euro per vierkante meter per jaar. Maar ook La Croissette in Cannes is aan de prijs. Duitsland telt liefst 7 steden in de top twintig.

Amsterdam komt met 3.000 euro per vierkante meter op gelijke voet met Madrid (20) in dit lijstje. (klik voor uitvergroting).

dure-winkelstraten-europa

Amsterdam duurder, andere Nederlandse locaties goedkoper

Binnen Nederland wordt de uitzonderlijke positie van Amsterdam duidelijk uit onderstaande tabel. (klik voor uitvergroting).

nederlandse-huurprijzen

Te zien is dat de Kalverstraat en de P.C. Hooftstraat in de periode tussen juni 2015 en juni 2016 de enige toplocaties waren in grote steden waar de gemiddelde huurprijs steeg. In Rotterdam en Den Haag daalden de huurprijzen en Utrecht bleef stabiel.

Volgens Cushman & Wakefield wordt het voor winkelketens een steeds grotere uitdaging om een evenwicht te vinden tussen online verkopen en fysieke winkels, en moeten ze flink hun best doen om winkelcentra zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor shoppers.

LEES OOK 7 dingen die klanten erg belangrijk vinden bij webshops en fysieke winkels.